X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Zakelijk" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Eerste indruk obsessie

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Normyo Normyo Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Normyo
Datum: 08-11-2010
Auteur: Normyo
Mensen zijn zo bang geworden om een slechte eerste indruk te maken, dat het wel lijkt alsof dat waar het omgaat het daarop volgende contact niet meer belangrijk is. Alsof de eerste indruk er voor zal zorgen dat iedere navolgende slechte ervaring met de mantel der liefde bedekt zal worden. Terwijl we allemaal weten dat we juist extra teleurgesteld zijn als de eerste indruk niet overeenkomst met wat we vervolgens ervaren.

Eerste indruk

Uit onderzoek is gebleken dat de eerste indruk die we van iemand hebben vaak van cruciaal belang is voor hoe we de ander ervaren. Het punt is echter dat dit onderzoek alleen maar gekeken heeft naar de invloed van de eerste indruk op het daarop volgende gesprek. Dat is misschien interessant voor sollicitatiegesprekken en verkoopcontacten, maar hoe zit dat als je vervolgens moet gaan samenwerken over een langere periode. Daarvan weten we allemaal dat de eerste indruk geen enkele invloed heeft. Dan is de tweede, derde of misschien wel de vijfentwintigste indruk belangrijker. Toch zijn we obsessief bezig met die eerste indruk.

We zoeken uit hoe we dan zo goed mogelijk een eerste indruk kunnen nalaten. Van de houding tot de handdruk, van de manier waarop we praten tot de woorden die we gebruiken, van het ondergoed tot de bovenkleding zijn we bezig met wat zegt dit over mij. Maar we denken vervolgens geen moment na over wat dan de tweede indruk zal zijn. In plaats daarvan denken we:
Als ik nu maar eerst binnen ben, dan kan ik mezelf werkelijk laten zien.

Tweede indruk

Zelfs bedrijven zijn eigenlijk alleen maar bezig met de eerste indruk en vergeten dat het daar de meeste klanten uiteindelijk niet omgaat. Natuurlijk wil ik geen apparaat kopen dat er uitziet alsof iemand het net een kwartier daarvoor met tegenzin in elkaar heeft gezet. Maar wat ik zeker niet wil is een apparaat dat er mooi uitziet en vervolgens niet doet wat de verkoper heeft gezegd dat het doet. Daar heb ik toch niets aan. Het lijkt er echter vaak op dat bedrijven denken dat het gaat om het uiterlijk van het apparaat, de eerste indruk, en het verkooppraatje dat je er bij geeft. Maar kijk maar eens naar hoeveel apparaten u in huis heeft die u op basis van de eerste indruk kocht en daarna één keer heeft gebruikt.

De eerste indruk is dus wel leuk om een verkoop te veroorzaken, maar het is de tweede indruk die ervoor zorgt dat iemand terugkomt. Dat is ook de reden waarom bepaalde apparaten wel een succes worden, neem bijvoorbeeld de Philips Senseo ontwikkelt samen met Douwe Egberts. Terwijl andere apparaten een snelle dood sterven, dat zijn er zoveel en we onthouden niet eens welke apparaten dat zijn. De belangrijkste reden voor dat verdwijnen is dat de apparaten een slechte tweede indruk nalaten of dat het bedrijf er achter een slechte tweede indruk veroorzaakt. Vaak is het het bedrijf dat een slechte tweede indruk veroorzaakt. Zo blijkt de schitterende garantie die ze bieden minder te zijn dan ze doen voorkomen. Je moet bijvoorbeeld aan allerlei speciale en bijzondere voorwaarden voldoen om die extra lange garantie te mogen gebruiken. Of ze maken het je onmogelijk met hun ingewikkelde website of ingewikkelde algemene voorwaarden om je garantie te krijgen. Of de winkelier die wettelijk verplicht is de garantie te regelen doet moeilijk en wil eigenlijk alleen maar zijn eigen algemene voorwaarden laten gelden.

De eerste indruk blijkt voor bedrijven dus eigenlijk helemaal niet zo belangrijk als ze vaak denken. Het is de tweede of derde indruk, die door de eerste indruk te bevestigen het vertrouwen bij de klant opbouwt om terug te komen, die misschien wel belangrijker is. Dus je hebt altijd een tweede kans om je eerste indruk te verpesten ook al heb je maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Misschien zou het beter zijn als we ons eens obsessief druk gingen maken over onze goede tweede indruk na die goede eerste indruk.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl