X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Zakelijk" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Effectiviteit van opleiden vergroten

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Normyo Normyo Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Normyo
Datum: 02-02-2009
Auteur: Normyo
Behalve dat opleiden positieve effecten heeft, is het mogelijk om de positieve effecten van opleiden te vergroten. En erg moeilijk is dat niet.

Vergroten

Om de effectiviteit van opleidingen te vergroten kun je vanuit twee uitgangspunten werken.
  1. De eerste is de lerende.
  2. De tweede is de omgeving.
Die omgeving kun je vervolgens weer opdelen in opleider, de directe omgeving van de lerende en de omgeving daar omheen. In een organisatie zou dat neerkomen op de afdeling van de lerende en de organisatie zelf.

De lerende

In het geval van de lerende zal het beÔnvloeden van de effecten van opleiden neerkomen op de volgende punten:
  • zorg dat je weet wat je wilt leren, anders gezegd stel jezelf leerdoelen;
  • controleer tijdens de opleiding of je je leerdoelen aan het realiseren bent;
  • stel vragen tijdens de opleiding;
  • voer alle opdrachten uit en als je het doel niet snapt vraag daar dan naar;
  • gebruik technieken die beide hersenhelften inzetten, zoals bijvoorbeeld het opdelen van een pagina in links en rechts of een mindmap;
  • vraag jezelf na ieder onderdeel af wat je geleerd hebt;
  • oefen al tijdens de opleiding met wat je leert;
  • probeer voor jezelf te visualiseren wat je hoort;
  • maar spiekbriefjes, samenvattingen en ezelsbruggetjes van belangrijke onderdelen;
  • probeer van tijd tot tijd dat wat je geleerd hebt uit te leggen aan anderen;
  • pas wat je geleerd hebt meteen toe als je terug bent op je werk;
  • creŽer ruimte in je werk om wat je geleerd hebt te kunnen toepassen.

De omgeving

Voor de opleider is er al genoeg geschreven over wat hij of zij kan doen om zijn opleiding zo effectief mogelijk te maken. En er zijn opleidingen waar men wordt opgeleid tot opleider.

Voor de directe omgeving van de deelnemers aan opleidingen zijn er ook genoeg invloeden te bedenken, die opleiden positief beÔnvloeden:
  • bespreek van tevoren wat er geleerd gaat worden met de deelnemer, maar ook zijn collegas;
  • bespreek van tevoren met de opleider wat er geleerd gaat worden en wat de doelen zijn van de deelnemer en de organisatie;
  • formuleer tezamen met de deelnemer wat zijn leerdoelen zijn en wat de organisatie absoluut terug wil krijgen uit de opleiding;
  • maak afspraken met de deelnemer over wat er tijdens zijn afwezigheid moet gebeuren en na zijn terugkeer;
  • creŽer ruimte en tijd voor de deelnemer om zich voor te bereiden op de opleiding;
  • creŽer ruimte en tijd voor de deelnemer na terugkeer om te oefenen met zijn nieuwe kennis;
  • vraag de deelnemer om te vertellen over wat hij of zij geleerd heeft;
  • geef de deelnemer de kans om uitleg te geven over wat hij geleerd heeft;
  • zorg dat alles aanwezig is wat de deelnemer nodig heeft om het geleerde te kunnen toepassen;
  • stuur tenminste twee deelnemers tegelijkertijd naar de opleiding;
  • zorg dat er ruimte en tijd is voor deelnemers van een zelfde opleiding om elkaar te ontmoeten en wat ze geleerd hebben te bespreken;
  • ga als leidinggevende het liefst eerst zelf naar de opleiding of laat je zo goed voorlichten, dat je de deelnemer kunt begrijpen als hij terugkomt van de opleiding;
  • geef collegas de opdracht om vragen te stellen na terugkeer;
  • beloon de deelnemer voor het toepassen van de nieuwe kennis;
  • stoor de deelnemer tijdens de opleiding alleen voor ernstige zaken;
  • bespreek regelmatig met de deelnemer de voortgang en vraag wat nodig is om knelpunten die het toepassen van de nieuwe kennis hinderen te verwijderen;
  • zorg ervoor dat de gehele organisatie achter het volgen van de opleiding staat;
  • laat leidinggevenden hoger in de hiŽrarchie duidelijk uitspreken, dat zij achter de opleiding staan;
  • zorg dat leidinggevenden in hun gedrag laten blijken dat zij de opleiding belangrijk vinden.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl