X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Zakelijk" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


De eerlijkheid gebied

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Normyo Normyo Auteur op infoyo sinds
12 November 2008


Bekijk het profiel van Normyo
Datum: 22-07-2009
Auteur: Normyo
Als er iets is wat mensen moeilijk vinden om te doen als het gaat om geld verdienen, dan is dat eerlijkheid. Nu is daar ook wel enig begrip voor te hebben. Want geld is natuurlijk direct verbonden met ons gevoel van overleven en veiligheid. Want zonder geld moeten we op straat leven en weten we niet zeker of we wel te eten zullen hebben. Maar als het om overleven gaat, dan zijn mensen tot veel instaat, zelfs als ze eigenlijk al volkomen veilig zijn.

Perceptie versus werkelijkheid

Voor veel mensen is de perceptie die zij hebben van hun werkelijkheid belangrijker dan de werkelijkheid zelf. Kijk maar eens naar bankiers die nu plots het idee hebben dat hun collega bankiers en klanten niet meer te vertrouwen zijn. Met alsgevolg dat ze klanten strengere eisen opleggen als ze geld willen lenen. Of zelfs zo ver gaan, dat ze andere banken geen geld meer willen lenen. En dat geldt zelfs voor bankiers die eigenlijk helemaal niets hebben meegemaakt tijdens de afgelopen kredietcrisis.

Zo is perceptie bijvoorbeeld ook belangrijk voor eerlijk zijn. Als iemand maar het idee heeft, dat hij met eerlijk zijn niet zijn doelen kan bereiken, dan zal hij er voor kiezen om oneerlijk te zijn. Kijk maar eens naar hoe hard ondernemers roepen dat hun product het beste is. Of kijk naar al die ondernemers die nu gebruikmakend van de deeltijd-WW proberen winst te pakken, door hun dure Nederlandse werknemers te vervangen door goedkope buitenlandse werkers.

Als deze mensen het idee hadden, dat het goed met ze gaat en ze veilig waren, dan zouden ze hele andere keuzes maken.

Want dat is allang gebleken in de geschiedenis. Mensen hebben de neiging om vanuit een gevoel van veiligheid hele andere keuzes te maken, dan vanuit het idee en het daaruit voortkomende gevoel van onveiligheid.

De oplossing

Er zijn eigenlijk twee belangrijke oplossingen om een gevoel van onveiligheid te bestrijden. De eerste is je gevoel bespreken met iemand die geen belang heeft bij jou situatie. Dus niet je bankier vragen of je in gevaar bent. Maar ga eens praten met je boekhouder, nadat hij de gegevens van de afgelopen maanden heeft verwerkt. Want de cijfers spreken veel te vaak ons gevoel tegen. Soms, heel soms zijn ze een bevestiging. Maar vaker zeggen de cijfers dat het beter met ons gaat, dan we denken. En nog vaker zeggen de cijfers dat het slechter met ons gaat dan we denken. Maar pas als je de cijfers besproken hebt, kun je praten over het feit of je gevoel en perceptie van de situatie klopte of niet.

De tweede oplossing is het bespreken van de cijfers met de mensen binnen je bedrijf. Je hoeft nu niet meteen een oplossing te gaan zoeken. Praat eerst eens met elkaar over de perceptie die je allemaal hebt van de situatie. Welke gevoelens spelen er allemaal. Het zijn nu eenmaal de gevoelens en de perceptie die vooral bepalen hoe mensen zich gedragen.

En de eerlijkheid gebied me hier te zeggen, dat als je als bedrijf dit voor het eerst gaat doen, dat je die gesprekken beter eerst eens kunt doen met mensen die hun mond durven open te doen en die weten wat er speelt binnen de organisatie. Want anders hebben mensen de perceptie, dat jij bij hun komt vragen om de antwoorden of oplossingen voor je problemen.

Helaas verandert de perceptie die mensen op het gebied van communicatie met hun baas hebben, niet erg snel. Dat vraagt veel werk en tijd. Tijd die je eigenlijk had moeten spenderen toen het goed ging met het bedrijf. Maar misschien zie je het wel helemaal verkeerd en gaat het nog steeds goed met het bdrijf. Dan heb je nu het signaal gekregen om een open communicatieve cultuur te creŽren binnen je organisatie. De tijd heb je, want je hebt al vastgesteld dat je perceptie van de situatie verkeerd was.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl